Mensen denken dat de logistiek vaak alleen transport is. Maar dit is zeker niet zo. Alle partijen binnen dat bedrijf moeten perfect gecoördineerd zijn. De logistiek zorgt ervoor dat alle mensen en goederen, door middel van transport, op tijd op de juiste plek terecht komen. Best een precisiewerkje dus! Voor de logistieke sector is het dus zeer interessant om met een payrollorganisatie in zee te gaan. In dit blog lees je wat een payrollorganisatie precies doet en waarom dit een goede keuze kan zijn voor jouw groothandel.
Wat doet een payrollorganisatie precies?
Als je er als groothandel voor gekozen hebt om een payrollorganisatie in te huren, betekent dit dat je als bedrijf je gehele salarisadministratie uit handen geeft. Denk hierbij aan alle juridische zaken tot de maandelijkse salarisuitbetaling. De werknemers van je bedrijf komen dan op de loonlijst van de payrollorganisatie te staan. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de in- en uitdiensttreding van je werknemers.
Waarom Payroll in de logistiek?
Alle componenten, van mensen tot goederen en materialen, moeten in de logistieke sector perfect geregeld zijn. Een naadloze coördinatie is the key.
Door al deze factoren heb jij als groothandel minder tijd voor je salarisadministratie, terwijl het ook erg belangrijk is om deze goed op orde te hebben. Laat ik je dan vertellen dat je dit als groothandel uit handen kan geven! Een payrollorganisatie kan al deze werkzaamheden namelijk van je bedrijf overnemen. Je hoeft dan bijvoorbeeld zelf niet meer:
- De arbeidscontracten af te sluiten;
- Je gehele salarisadministratie te doen;
- Te zorgen voor de salarisuitbetalingen en vakantietoeslagen;
- Bezig te houden met verschillende verzekeringen;
- En het verzuimbeleid uit te voeren.
De kosten van Payroll in de logistieke sector
De payroll medewerker die bij jou in je groothandel komt te werken krijgt meestal gewoon het brutoloon plus een opslag. De hoogte van die opslag, kun je uitrekenen met een omrekenfactor. Deze ligt in de praktijk ongeveer tussen de 1,50 en 1,75. Dit getal vermenigvuldig je vervolgens met het brutoloon.
Hoe hoog de omrekenfactor uitvalt, heeft te maken met:
- De hoogte van het brutoloon
- Het aantal uren de payroll medewerker gaat werken
- Welke payrollorganisatie je kiest
Ook moet je rekening houden met extra kosten zoals bij ziekteverzuim. Om hierachter te komen moet je weten of er een verzuimprotocol is, een contract met een arbodienst en of de doorbetaling bij ziekte goed geregeld is. Ook kan het zijn dat de payrollorganisatie geen premies en loonheffingen betaalt. Hier moet je goed op letten, want de Belastingdienst kan jouw groothandel daar uiteindelijk aansprakelijk voor stellen.
Wil je exact weten hoe hoog de kosten uitvallen? Je hebt verschillende online uitrekentools die je daarbij goed kunnen helpen.
Schakel Payroll Select in voor jouw groothandel!
In zee gaan met een payrollorganisatie helpt jou als groothandel de focus te behouden op het belangrijke logistieke proces. Besteed de salarisadministratie uit aan Payroll Select! Neem gerust contact met ons op.