De nieuwe shirts van Oranje zullen op het WK 2022 in ieder geval gedragen worden tijdens de drie groepswedstrijden, maar hopelijk zijn de voetbalshirts nog veel langer zichtbaar op het veelbesproken eindtoernooi. Net zoals alle voorgaande edities sinds 1996 zijn ook deze shirts weer ontwikkeld door Nike.
De Amerikaanse kledingfabrikant probeert bij elke nieuwe editie weer nieuwe technieken aan het shirt toe te voegen en het idee daarbij is vrij simpel; de drager moet zo weinig minder hinder ondervinden van het shirt en moet eigenlijk niet eens doorhebben dat het item wordt gedragen. Voetballers moeten zich immers vrijuit kunnen bewegen en hoe minder de belasting, hoe vrijer ze kunnen bewegen, en hoe explosiever ze zijn.
Nike Dri Fit ADV
De voetbaltenues van Nike hebben ook dit jaargang weer een unieke snit, waarbij het weer allemaal draait om vrije beweging. De tenues bevatten bovendien weer de nieuwste performance technologieën. De authentic tenues, oftewel de versie die door de spelers tijdens de duels wordt gedragen, is uitgerust met de Nike Dri Fit ADV technologie. Deze verschillen weer van de replica voetbaltenues die in de winkel te koop is; deze hebben de Nike Dri Fit technologie. Beide systemen zijn in de stof van de tenues verwerkt en duwen de afvoer van zweet/vocht naar de buitenkant van de tenues. Dit zorgt weer voor ventilatie en dat de shirts sneller droog worden. De shirts die tijdens de wedstrijden van Oranje worden gedragen zijn getailleerder, lichter, en bevatten extra ventilatiezones.
Captain Virgil van Dijk is zelf enthousiast over de nieuwe voetbalshirts:
Elke keer dat ik het Nederlands Elftal voetbalshirt aan heb, zie ik als een kans om mooie dingen te bereiken. Niet alleen voor mezelf en voor het team, maar vooral voor mijn land. Het blijft altijd speciaal om dat als aanvoerder te mogen doen.
Move To Zero
Zoals alle Nike voetbaltenues die op het WK te zien zullen zijn, maken de Oranje tenues deel uit van het Nike Move To Zero programma. Dit betekent dat de voetbalshirts zijn geproduceerd van gerecycled polyester welke weer afkomstig zijn van plastic waterflessen. Het Amerikaanse sportmerk laat hierover weten dat het grote stappen hoopt te maken in het productieproces en dat het werkt aan een wereldwijde, diverse, en multi-generationele community. Dat probeert het te bewerkstelligen door een bedrijfsmodel neer te zetten dat koolstofvrij en afvalvrij is.