Droom jij van een eigen webshop? Voordat je aan de slag gaat als ondernemer, is het belangrijk om je goed te verdiepen in je doelgroep, wat je zelf leuk vindt om te doen en natuurlijk de kosten waar je als webshop mee te maken krijgt. Als je de globale kosten weet, weet je ook wat je ongeveer moet omzetten om hier een mooie boterham aan over te houden.
Als webshopeigenaar heb je onder andere kosten voor je website, hosting en voorraad. Ook het verzenden van producten en het verwerken van retouren is een kostenpost om rekening mee te houden. Wij zetten de grootste kostenposten voor je op een rij.
Kosten website bouwen
De kosten voor je website zijn afhankelijk van de software die je kiest en of je de webwinkel laat bouwen of dat je dit zelf doet. Als je zelf aan de slag gaat met WordPress in combinatie met een Woocommerce plugin, kan je voor minder dan duizend euro al klaar zijn. Wel gaat hier flink wat van je eigen tijd in zitten! Een freelancer kan dit voor zo’n €3500 voor je doen, terwijl je bij een groter bureau al snel richting de €10.000 kwijt bent. Voor complexere webshops wordt het bedrag ook hoger, want er zijn meer extensies nodig en vaak is er behoefte aan maatwerk.
Kosten voor hosting
Wat jouw hosting kost, is afhankelijk van de grootte van je website en de aanbieder die jij kiest. Kies jij voor shared hosting, vps of een eigen server? Welk risico op downtime van je webshop ben jij bereid om te lopen? Het zijn een aantal dingen om je af te vragen voor je kiest voor een specifieke aanbieder. Vaak hebben hosting bedrijven complete pakketten beschikbaar met bijvoorbeeld ook een domeinnaam, e-mailadres en spamfilter.
Voorraden en verpakkingsmateriaal
Je hebt ruimte nodig voor jouw voorraad en verpakkingsmaterialen. Misschien kan jij je webshop uit huis runnen, maar het kan ook zijn dat je hier een ruimte voor moet huren. Daarnaast valt het aan te raden om te investeren in goede verpakkingsdozen. Met dozen op maat voorkom je dat je te veel betaald aan verzendkosten en is de inhoud van het pakket beter beschermd. Dit voorkomt de kans op retouren omdat een product kapot aankomt op bestemming. Ook draagt dit bij aan het imago van je webshop.
Promotie van je webshop
Zodra je webshop live is, wil je deze natuurlijk bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen. Het promoten van je webshop kan een flinke duit kosten, maar meer opleveren. Facebook en Google zijn goede opties om klein te beginnen met een bescheiden budget. Door je campagnes te blijven monitoren en aan te passen haal je hier de beste resultaten uit.